Blogger Layouts

Saturday, September 8, 2012

sebab penat....tapi berusaha nak senyum jugak...(",)

Assalamualaikum...hehhee..
Nape la penat yer?
Saya penat nak bersedih dah..bukan saya sengaja nak sedih tapi mungkin saya ni sensitif orangnyer..jadi kerna itulah saya ni mudah sangat sedih..
Saya akui saya tak sekuat mana pun walau kadang2 orang anggap saya cam kuat..Nak menang jer selalu bila berdebat..asyik fikir diri jer betul...itulah apa yang orang kadang2 anggap..Saya sangat2 faham kenapa orang berfikiran begitu..
Saya juga akui itulah kelemahan saya sebagai insan kerdil  di bumi ALLAH inI..
 Untuk pengetahuan orang yang berfikiran sedemikian terhadap saya, saya ingin sekali menjelaskan kepada kalian kenapa saya nampak sedemikian rupa..Tapi mungkin di blog rahsia saya ini sahaja saya mampu luahkan...
Bukan saya tak mampu nak luahkan tetapi saya sedar saya akan melukai pihak tertentu dengan kata-kata saya..
Tertubuhnya blog ni pun sebab saya belajar untuk menjaga hati mereka yang saya tak ingin sakiti.Saya takut sekali ingin meluahkan kepada pihak tertentu kerna saya takut kalau-kalau kata-kata saya ini akan mengguris hati mereka..supaya saya takkan nampak seperti yang mereka katakan kepada saya..Bukan maksud saya ingin jadi hipokrit tapi saya berusaha menjadi seseorang yang lebih baik dari apa yang mereka katakan...Hanya ALLAH mengerti segala dalam hati saya...
 Sejujurnya, saya bukan seorang yang mudah berbohong. Saya ni boleh dikatakan "direct to the point" dan dengan mudah lagi tak reti jaga hati orang.. Yup..i'm sincerely admit it. Saya tak reti berkias dan kurang memahami bahasa kiasan orang. Sebagai contoh la...seorang sahabat ni tanya saya " colour baju ni cantik tak?". Then saya rasa colour tu kurang menarik, jadi saya akan kata " tak cantik sangat...pekata awak pilih ni...mungkin ni sesuai untuk awak..n bla..blaa..blaa.. After that, sahabat saya akan fikir yang saya ni sentiasa anggap saya tahu everything and kecik ati... Kenapa saya kata kata gitu?sebabnya...sahabat saya jawab apa?awak tak semestinya tahu segalanya dan boleh ke awak jaga hati saya sikit dengan kata warna ni cantik ke sebab saya suka warna ni?..pastu saya akan kata...kalau awak dah suka colour tu, awak just pilih jer ikut yang awak suka..ignore jer apa yang saya dah kata because sometimes sahabat saya ni suka pink and red (the colour that i really hate...and everyone knows that)..aand we always have different taste..so did you know me very well?...I just said what i really think my dear friend...

And because of that situation,  i learnt something just because i really love you my dear friend... When you ask me to give you my opinion...i will say..."what are you like?what your opinion and what do you think about that...and i just follow what are you think the best for you..Then again you said "Awak just nak jaga hati saya yer...awak cakap jerla yang sebetulnya..awak...lainkali awak terus terang jer...saya boleh terima la...saya tahu awak tipu saya"...
 And saya?saya kan dah kata saya memang tak boleh nak tipu dengan reaksi dan kata -kata saya...Muka dan reaksi saya yang saya tak mampu nak sorok.. Tapi saya dah berusaha nak jaga hati awak..apa yang perlu saya buat lagi awak...bukan ka itu yang awak nak? Kalaulah orang boleh percaya yang saya sangat tidak boleh berbohong dengan apa yang saya fikir dan rasa..Kalau saya rasa itu betul, saya akan kata betul dan andaikata awak fikir saya salah...awak tegurla saya dan beritahu saya apa yang saya silap agar saya boleh perbetulkan fahaman dan fikiran saya yang silap itu..Lagipun semua sahabat tahu saya takkan berbohong dan tak pandai berbohong. Awak kan kenal saya cmne...huhuhu...
Saya juga sedar tak semua orang boleh menegur kesilapan saya..saya akan berbahas sedikit dan saya selalu anggap perkara tu satu perbincangan untuk menyelesaikan masalah..
Seperti yang saya kata tadi, saya tak faham bahasa kiasan..sebab tu saya suka berbincang tapi kadang2 orang anggap saya nak berbahas dan nak menang saja..Saya nak sangat memahami perasaan seseorang itu dan harap masing2 boleh memahami situasi masing2..agar kalau berlaku begini atau begitu pada masa hadapan, kita akan lebih memahami diri masing2...itu yang saya harapkan...

Tapi percayala...saya sentiasa memikirkan kembali kata2 sahabat andai mereka menegur saya dan mungkin saya akan berusaha berubah untuk jadi lebih baik.
 Mungkin tak semua tahu yang saya ini dulu agak degil orangnyer..Kalau saya nak sesuatu, saya akan pastikan saya akan dapat tak kirala mcm mane pun...tapi tak la smpai bunuh orang. Maksud saya dari segi usaha la.. Contohnya, saya ingin masuk sekolah agama selepas UPSR. Tapi abah dan mak membantah pada mulanya. Jadi saya amik borang tu sendiri n tandatangan sendiri untuk permohonan ke sekolah agama. Saya renyuk result saya supaya mak abah tak dapat mohon  and hantar slip tu untuk kemasukan sekolah sains. Jadi abah dan mak tak dapat la hantar. Abah kata hantar jela..belum tentu lagi kan dapat atau tidak. Saya just takut kalau saya dapat, jadi pasti mak abah akan paksa saya masuk sekolah sains..huhuhu... Dan akhirnya saya masuk sekolah agama yang saya inginkan...(",)Dulu saya pernah jugak kerja kat satu tempat ni...mak abah suruh saya berhenti kerja dari situ, then saya tak mahu berhenti sebab saya jer harapan orang /majikan tu.Lagipun saya ada tanggungjawab di situ..then saya teruskan jugak walau susah cm mana pun.
 Dan kalau nak dibandingkan dengan situasi saya sekarang...sangat2 berbeza...Dulu, saya degil dan suka ikut apa yang saya rasa. Tetapi sekarang, saya adalah orang yang paling lembut dan sensitif hati nyer....Kenapa? sebagai contoh lagi, saya ingin buat praktikal di satu tempat ni, tapi mak abah larang dan saya ikut..Abah yang pilihkan course yang saya amik kat universiti walaupun saya tak suka pada mulanya..(tapi pastu saya belajar untuk minat) dan lagi saya ingin bekerja di satu tempat yang agak jauh la dari rumah tapi kerana keadaan keluarga, saya padamkan impian itu. Termasukla urusan jodoh saya pada ketika dulu, saya ikut juga( tapi mungkin dia bukan jodoh saya kot, jadi tak jadi)...dan banyak lagila...saya tak pernah rsa terpaksa, tapi saya dengan lembut hati tak sanggup nak lukakan hati mereka..saya berusaha untuk menerima dan setiap kali tu hati saya juga lembut untuk menerima keadaan tu. Sampaikan saya rasa tak boleh buat keputusan pun tanpa kata putus dari mak abah dan kata putus mereka itula yang akan sentiasa saya ikut..sungguh saya rela hati...
 Mungkin orang kurang mempercayai kata2 saya ini...tapi itulah realiti kehidupan saya. Sebab dulu saya selalu berdoa agar ALLAH lembutkan hati saya, jangan degil2..Oleh kerna saya sedar saya degil dan itula fitrah diri saya dari kecil serta saya rasa bukan mudah saya nak ubah fi'il sedemikian, maka sebab itulah saya sentiasa berdoa Allah LEMBUTKA HATI DAN JIWA SAYA.  Dan ternyata ALLAH makbulkan doa saya, malah lebih dari itu...sampaikan saya rasa jiwa saya dan perasaan saya senipis daun bawang...sangat halus..Dulu saya memang susah nak mengalirkan air mata. Even kalau ada majlis perpisahan, satu kelas menangis dan sseeorang yang tak menangis..orang itula saya......hehheheh. Tapi sekarang, orang yang akan menangis bila cerita sedih dalam tv, orang itu la saya....baru mak saya nak meleter, saya dah menangis sebab sedih kalau sikap saya buat dia terguris hati, saya la orang yang akan sensitif kalau buat salah..sampaikan ada sahabat saya kata,"janganla fikir perasaan orang sangat, sampai abaikan hati sendiri"..percaya atau tidak saya ada seorang sahabat yang akan menegur samaada saya terlebih fikirkan perasaan orang lain atau tidak. Dia la yang akan menegur saya kalau saya terlebih fikirkan hati orang lain sebab saya sanggup abaikan hati saya untuk kepentingan orang lain...bayangkan la....huhuhuh....betapa saya rasa saya dah jauh berbeza dari dulu....tapi kadang2 berlebih2 pulak yer...huhuhuhu...risau jugak saya tapi saya tetap berusaha untuk jadi lebih baik dari sebelum ini. Saya takut jadi orang yang rugi di dunia dan akhirat. Moga ALLAH berkati usaha saya ini...(",)
Okla setakat ini dulu...nanti saya sambung balik dalam entry yang seterusnya..mungkin entry ni pun dah terlalu panjang...(",)

 "..Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebihan (dalam) urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami.." [3: 147]

#kasih ALLAH, syg ALLAH# 

No comments:

Post a Comment